Peter’s praktische aanpak:

in 4 stappen een nieuwe huisstijl of campagne

01

de orientatie

Elk project begint uiteraard met een eerste kennismaking.

Tijdens dit verkennende gesprek wil ik graag weten wat je in gedachten hebt en of er met bestaande huisstijl elementen (logo, kleuren, lettertypen…) rekening gehouden moet worden.

Verder heb ik nodig:

  • Een analyse van de doelgroep(-en);
  • de juiste boodschap en tone-of-voice;
  • de ideale klant, je concurrenten en wat de klant onderscheidt;
  • en je planning;

Dit hoeft geen lijvig communicatieplan te zijn. Vaak volstaat één of twee A4-tjes.

Tijdens een oriënterend (kennismakings) gesprek kijken we samen wat je nodig hebt.

Denk aan de volgende opties:

  • Ontwerp of restyle van logo, beeldmerk/naambeeld en favicon
  • Moodboard vormgeving met tips en voorbeelden
  • Ontwikkeling van een (key visual) basisvormgeving: beeldtaal, vormgebruik en patronen
  • Lettertypeselectie en advies voor toepassing in de organisatie
  • Kleurenpalet en advies voor toepassing
  • Moodboard fotografie
  • Webdesign
  • Ontwikkelen online stylegids of huisstijlhandboek
  • Opmaak belangrijkste huisstijl uiting.

Dit zijn ook in grote lijnen de stappen die nodig zijn bij de ontwikkeling van een huisstijl of campagne.

Afhankelijk van de grote van je project en wat er nodig is, kan een optie wel of niet van toepassing zijn of uitgebreider of korter.

Naar aanleiding van het oriënterend gesprek maken ik gratis en vrijblijvend een offerte.

Het offertevoorstel bevat:
Een opdrachtomschrijving, een plan van aanpak met streefdata en een begroting waarin per onderdeel het aantal uren met tarieven zijn aangegeven.
Als je het offertevoorstel hebt goedgekeurd maken we in overleg een precieze planning waarin je kunt zien, wanneer je wat kunt verwachten.

Nu gaan we echt aan de slag met het ontwerpproces!

02

het ontwerpen

De doelgroep analyse, boodschap en tone-of-voice vormen de basis voor het ontwerp. Ik vertaal het naar de nieuwe huisstijl: de visuele identiteit. Een identiteit die ook het (gewenste) imago versterkt. Ik ontwerp het logo en kies een kleurenpalet, lettertypes, vormentaal en patronen die het geheel versterken. Ik maak het zichtbaar in een key visual basisvormgeving.

Uiteraard is er gedurende dit hele proces steeds tijd en ruimte voor input van uw kant.

In een uitgebreide presentatie leg ik uit welke keuzes ik heb gemaakt en waarom. Ook laat ik met voorbeelden zien hoe de huisstijl toe te passen is in je communicatiemiddelen. Hiermee komt de huisstijl echt tot leven.

03

verfijning

We gaan net zolang door tot je helemaal tevreden bent. In de laatste fase maak ik alle definitieve bestanden voor je en lever ze bij je aan. Ik voeg op verzoek alle informatie samen in een overzichtelijke stijlgids. 

04

toepassen

We gaan de nieuwe huisstijl doorvertalen naar je communciatie- en marketingmiddelen. Tijdens deze doorontwikkeling groeit je huisstijl verder…